Sabancı Üniversitesi Yönetici Geliştirme Birimi EDU, Akbank, Deloitte, Sabancı ve Yüzyıllık Markalar Derneği’nin birlikte yürüttüğü ‘Yüzyıllık Marka Olmak’ araştırması tamamlandı. “Yüzyıllık marka olmak nasıl mümkün?” sorusuna yanıt veren araştırma, markaların kuruluş ve logo hikayelerinden dijital dönüşüme bakış açılarına kadar yüzyılı aşan yönetim süreçlerindeki dönüm noktalarını ortaya koyuyor. Türkiye’deki köklü 32 markanın son kuşak temsilcileri ve üst yöneticileri, uzun ömürlerinin sırrını anlatırken ağırlıklı olarak ‘itibar yönetimi, sahici, şeffaf ve samimi olmak’ üzerinde duruyor.
Marka denince ilk akla gelen kavram: İtibar
Araştırma, marka kavramının, köklü markalar nezdinde nasıl geliştiğini göstermesinin yanı sıra günümüz ile gelecek arasında önemli bir köprü de kuruyor. Çalışmaya katılan markaların yüzde 80’ini aile şirketleri oluşturuyor ve bu şirketler ağırlıklı olarak 4’üncü ve 5’inci nesil tarafından temsil ediliyor. 32 markanın son kuşak temsilcileri ve üst düzey yöneticileri ile yapılan derinlemesine görüşmelerde “marka” kavramının en çok itibar ile ilişkilendirildiği, itibar ve güven ilişkisine dikkat çekilerek güven ilişkisinin tüm paydaşlar nezdinde önemli olduğunun vurgulandığı görülüyor.
“Araştırmadaki bir asırlık deneyimlerin yeni girişimciler için ilham vereceğine inanıyoruz”
Sabancı Üniversitesi Yönetici Geliştirme Birimi EDU Direktörü Dr. Cüneyt Evirgen araştırmayla ilgili yaptığı değerlendirmede şunları söyledi: “Ülkemizde kökleri Osmanlı İmparatorluğu dönemine uzanan asırlık markaların bugüne kadar gelirken neler yaptıklarına ve nelere dikkat ettiklerine yönelik bu araştırmanın bulguları geçmişten bugüne sürdürülebilirlik için öğretici örnekler içermektedir. Başarılı markalaşmanın ve bunu koruyarak geliştirmenin stratejik önemini göz önüne aldığımızda, bu konuda nasıl başarı elde edilebileceğine dair tespitlerin, öngörülerin ve deneyimlerin aktarıldığı söz konusu araştırmada Yüzyıllık Markalar Derneği, Deloitte ve Akbank ile paydaş olarak yer almaktan memnuniyet duyduk. Kendilerine ve araştırmaya katılan ülkemizin yüzyıllık markalarına katkılarından ötürü teşekkür eder, raporunun markalaşma yolunda ilerleyen kurumlarımıza gelişim yolculuklarında yararlanabilecekleri bir rehber olacağını umarız.”
Yüzyıllık Markalar Derneği olarak Akbank, Sabancı Üniversitesi Yönetici Geliştirme Birimi EDU ve Deloitte iş birliği ile ‘Yüzyıllık Marka Olmak’ konulu araştırmanın paydaşı olmaktan dolayı büyük mutluluk duyduklarını belirten Yüzyıllık Markalar Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Engin Tuncer ise: “Kurumlar ve markaların temel işlevlerinden birisi topluma ve paydaşlarına değer katmak, değer yaratan dinamikleri üretmektir. Kurumları, markaları, değerleri oluşturmak ve geliştirmek emek, zaman, sabır, inanç, her koşulda çalışma kararlılığına dayalı devamlılık ile sağlanabilir. İçinde bulunduğumuz dönemde bilgi başta olmak üzere, içinde itibarı barındıran deneyimin öneminin arttığını görüyoruz. Bu rapor ülkemizdeki köklü yüzyıllık markaların yaşattığı ve geliştirdiği değerleri gelecek nesillere aktarmak ve ilham olmak için çalışan Yüzyıllık Markalar Derneği’nin üyelerinin, başta marka hikayeleri olmak üzere kararları, öncelikleri, değerleri, marka özü gibi birçok konuda kıymetli ipuçlarını ihtiva etmektedir. Geçmiş, bugün ve gelecek bağını kurmaya katkı sağlayan çalışmalarımızı farklı araştırmalar ve projeler ile geliştirmeye, içerik üretmeye devam edeceğiz” dedi.
İşte Araştırmaya Katılan Türkiye’nin Yüzyıllık Markaları:
Ali Muhiddin Hacı Bekir
Apikoğlu
Apraham
Arkas Holding
Beyaz Fırın
Bilol Tekstil
Cemilzade
Çift Geyik Karaca
Davut Selim
Deriş
Elit Çikolata
Emgen Optik
Eyüp Sabri Tuncer
Hafız Mustafa 1864
Hamamcıoğlu Müesseseleri
İlancılık Reklam Ajansı
Karaköy Güllüoğlu
Kifidis
Komili
Konyalı Lokantası
KOSKA Helvacısı, Mahir Gıda
KOSKA Helva, Merter Gıda
Mecit Çetinkaya
Meyer Objects
Pandeli Lokantası
Petek Saraciye
Saffet Abdullah Güllaçları
1920 Sultanahmet Köftecisi
Splendid Palas
Tevfik Aydın Saat
Vakıf Taşdelen
Vefa Bozacısı